CONTEST SELAMAT HARI GURU, CIKGU!

ha, ada contest lagi... yeah!! saje je nak memenuhkan entry saya ni. lagipun tgh tak ada idea sgt nak cerita pasal apa. hehe. semalam saya dah buat entry sempena hari ibu kan? hari ni nak buat entry contest sempena HARI GURU pulak. contest ni saya dapat kat SANA..kalau korang nak join klik banner kat bawah ni eh..


hm, contest ni nak kita buat ucapan terbaik utk cikgu2 kita. so, sementara tgh ada idea ni.. nak taip laju2 ucapan ni. hehehe..

Cikgu,
seawal 5 tahun kita panggil mereka
tapi kita tidak tahu siapa mereka
kita hanya mendengar dan mengikut sahaja
A untuk ayam
B untuk bola
C untuk cawan
kita hanya ikut tanpa kita tahu.

Cikgu dan Teacher,
kita mula kenali siapa mereka
sekolah rendah
sekolah menengah
tinggi atau rendah
mereka sama untuk kita
kita jadikan mereka sahabat kita
mereka yang ajar kita lebih dalam ilmu dunia
biologi, fizik, kimia
seni, geografi atau sastera
tiada beza untuk mereka
cuma kita yang membezakan antara kita
bagi mereka anak didik mereka tetap sama
yang penting tanggunjawab mereka laksana
penat lelah tiada makna
asalkan mereka mampu jayakan kita.

Puan, Tuan, Sir, Madam, Miss
kita lebih jauh mengenali siapa pendidik bagi kita
universiti, kolej semuanya sama
yang membezakan hanya kerajaan atau swasta
ilmu yang dipelajari
skop yang diterima
adalah sama
kita keluar nanti mengikut arah jalan yang kita pelajari.
kita yang memilih ikut kata hati
doktor, lawyer atau farmasi?
jadi sama2 pilih jalan sendiri

tak kira apa panggilan kita untuk mereka
dia adalah guru mewakili beribu buku
dengan mereka kita tahu apa itu ilmu
jadi tanpa mereka siapalah kamu.
maka walaupun siapa pun kamu pada hari ini,
semuanya kita mula dgn mereka.

6 ulasan:

Cik Aish berkata...

wahh...hari guruu! sukaaa sukaaa! heee

FaraLoveChoco berkata...

@cik aish
tau xper.so, joinlah..hehe.:-)

IMANSHAH berkata...

Thanks join

Penyertaan diterima

FaraLoveChoco berkata...

@Imanshah
tq so much..:-)

teratai berkata...

good luck!

FaraLoveChoco berkata...

@teratai
tq so much..:-)