Betul Ke Ini Pilihan Aku Dari Dulu?

hm, bila baca tajuk tu korang agak2 pilihan saya dr segi apa ek? kalau korang kata tentang BF...ye.....ANDA SALAH! hehe..sebenarnya waktu saya kerja tadi, tiba2 dalam kepala saya ni boleh pulak duk terfikir..mcmana saya boleh pergi ke bidang FARMASI ni?ok...jwpan utamanya mestilah TAKDIR ALLAH yg tetapkan mcm tu dan rezeki saya mmg dlm bidang tu. cuma teringat2 waktu zaman sekolah dulu mcm2 cita-cita yg saya letak dalam fail peribadi murid tu..

yg pertama sekali yg saya ingat waktu darjah 1,cita2 saya nak jadi PRAMUGARI. cheh, xnak kalah kau cita2 saya tu kan? tinggi pun xcukup..159cm jer..huhu..cita2 tu saya pendam sampai saya darjah 3 sebab tiba2 ayah dapat tahu, ayah xgalakkan saya langsung...sedih plak rasa waktu tu. lepas x direstui tu, saya tukar nak jadi POLIS plak..ha, yg tu mak saya plak xsetuju. mak kata saya ni lembik. awal2 temuduga dh failed mak cakap...last2 saya tukar nak jadi CIKGU..tu je yg buat mak ayah saya setuju. tu semua cita2 waktu sekolah rendah taw. sekolah rendah saja, dh ada 3 cita2.hehe.

~owh dah tahu kenapa ayah xbagi...korang tahu kenapa?~

~saya rasa terpengaruh dgn polis sebab uniform dia kot..~

~nak jadi cikgu tapi bukan cikgu gila2 mcm cikgu syida ni..hehe~

masuk sekolah menengah, saya tetap kekalkan cita2 saya utk jadi seorang CIKGU..bila masuk form 4 saya dipilih masuk ke aliran SAINS TULEN..tapi kalau korang nak tahu lepas dapat result SPM, saya boleh plak pilih aliran pengajian PERAKAUNAN utk sambung belajar...padahal dalm diri tu mmg xminat langsung akaun. serabut lah ape lah. ni semua sebab gara2 dgr ckp org yg kononnya bidang akaun paling byk bidang kerja. so, dgn bodoh2nye tanpa ada asas apa2..aku belajarlah LCCI (Diploma in Accounting). diploma tu utk satu tahun setengah..lepas saya habiskan pengajian saya tu barulah saya rasa mmg diri saya ni xsesuai langsung kerja dlm bidang tu. tapi saya bersyukur walaupun saya xde basic akaun, saya berjaya habiskan pengajian saya tu.

tiba2 dalam saya resah gelisah tu, saya dapat tawaran dari pihak SURUHANJAYA PERKHIDMATAN AWAM untuk lanjutkan pelajaran dalam DIPLOMA FARMASI yang rupa2nya ayah saya ada mohonkan. ALHAMDULILAH..waktu tu tiba2 saya rasa itu lah sinar buat saya sebenarnya. saya ikut cakap mak ayah saya masuk kolej tu. xkisahlah amek lagi satu diploma pun..walaupun sekadar KOLEJ SAINS KESIHATAN BERSEKUTU yang mungkin org xkenal kot.. tapi,saya xkisah. janji lepas belajar saya cormfirm kerja. saya xpayah susah2 nak pergi cari kerja sebab saya akan dijamin terus kerja. dari situ, barulah saya sedar dan saya nampak apa yg ALLAH tunjukkan buat saya..

siyes..saya dulu mmg seorang yg pemalu. nak bercakap dgn org pun takut. inikan pulak nak pergi cari kerja..lagi saya seriau. DIA tahu kelemahan saya.. so saya dapat peluang utk belajar dalam bidang yg saya minat dan terus dapat kerja. sekarang, saya dah habis belajar dan baru 2 bulan habis belajar, saya terus dapat kerja. saya xperlu bersusah payah utk ke hulu hilir untuk mencari kerja. mcm sekarang ni, bdk degree pun menganggur kan?

dari kerja saya ni, saya dah mula yakin pada diri sendiri. saya berani nak bercakap dgn org..saya bukan saya yg dulu lagi. pekerjaan saya yg perlukan saya bergaul dgn org ramai ni dah merubah diri saya ke arah yg lebih positif. so, pada korang yg ada terima mcm2 dugaan tu..banyak2 kan berdoa.. DIA akan tunjukkan sesuatu pada kalian.

tapi dulu pernah gak berangan nak kerja ofis..duk depan PC pas tu tengah hari leh keluar shopping. yg penting boleh pakai baju cantik2. angan2 budak baru nak matang dulu..tapi sekarang pekerjaan saya ni pekerjaan beruniform. so, dgn tudung je yg boleh saya melaram. hehe..:-)

2 ulasan:

jan berkata...

hehehehe..kalo kecik2 tuh,byk je cita2 kita... (: da besar2 ni, xjdi pon...

FaraLoveChoco berkata...

haha..tau xper..kita ni hanya merancang..ALLAH yg tentukan smua kan?:-)