Baru Vs Lama

Setiap yg lama tu asalnya pernah menjadi baru..yg baru pulak xlama lepas ni akan jd lama jugak..cuba korang teka saya nak bebel pasal apa plak hari ni? pe benda baru dgn lama tu kan? sebenarnya saya bukan nak cerita pasal barang baru ke lama. tapi, hari ni ada kejadian yg menarik kat tempat kerja saya hari ni. so, saya nak bebel pasal STAFF BARU & STAFF LAMA. pada kwn2 sekerja saya yg baca entry ni jgn salah sangka pulak taw..bukan nek mengata dan mengumpat pun. cuma saje2 je nak beri info. saya pun baru kan? tapi saya pun akan jd lama jugak.. jom2. tgk apa perbezaannya..

staff JUNIOR

staff SENIOR


1.KEDATANGAN

Baru
pintu ofis xbukak lagi korang dh terpacak kat luar tunggu pintu buka. yelah, takut lambat dan tercalar reputasi.

Lama
org lain dh mula kerja, korang baru terhegeh2 nak sampai. alasan korang gi makan dulu sebab ada gastrik. pas tu pukul 9 gi makan lagi.

2.LAYANAN

Baru
muka sentiasa manis menyambut pelaanggan yg berurusan dgn korang.

Lama
muka kelat masam mencuka krn campurkan masalah peribadi hingga urusan pelanggan pun jd masalah buat korang.

3.PERGI KERJA

Baru
naik transport awam, pinjam kereta family atau rayu ihsan ayah, adik, abang atau bf tolong hantarkan. (cheh, bab rayu ihsan terasa gua beb...hehe)

Lama
naik transport sendiri, kalau member nak tumpang suruh isi minyak..nak save budget kan?

4.MULUT

Baru
xbanyak cakap, apa saja yg kena arah pasti akan dilaksanakan..senang cakap bagi apa pun dia akan buat..mcm pak turut lah kan..hehe..

Lama
suruh siap kerja bertangguh..pandai menjawab plak tu..mcm2 alasan dpt bagi.yelah, dh lama kan?kalau buat kerja tu pun asal siap jer...

5.BUDI BAHASA

Baru
bila bertegur sapa sentiasa hormat dan sabar bila kena tegur pasal kerja.

Lama
hilang dh mesra, makin 'kurang dgr ajar' dan hilang sopan santun..perasan dh senior lah tu.

so,dh baca dh? ada x ciri2 tu kat korang...ciri2 saya masih ada yg kat BARU tu..hehe.biasalah baru 2 bulan kerja..tapi tempat kerja saya tu semua staff dia xda lah kenal junior atau senior..dorang semua best..yg junior boleh kamcing je dgn senior. dorang xsombong. so, saya sangat bersyukur dpt kerja kat situ..ALHAMDULILAH...

kesimpulannya, kat mana pun kita kerja tu...biarlah dgn niat hati yg ikhlas..so, kerja kita pun jd mudah...kita happy nak buat kerja..yg paling penting gaji kita pun berkat....:-)

~tiba2 rindu dgn duit2 lama ni..pantasnya peredaran masa~

Tiada ulasan: