Korea - Gyeongbokgung Palace > Blue House > Malaysia

Hari keenam

Hari terakhir fara dan suami di Korea. hari terakhir ni, kitorang turun untuk check out hotel agak lewat. dalam pukul 8.30am baru kitorang berkmpul kat lobi hotel untuk serah kunci bilik hotel. owh ye, korang nak tahu kan fara dapat tengok ke tidak hujan salji tu? hm, semestinya fara terlepas tengok! hubby fara je sempat tengok sebab dia kata salji turun dalam pukul 4 pagi. fara keluar hotel tengok salji dah tebal kat atas jalan. 

Sebelum gerak ke destinasi seterusnya, kitorang pergi sarapan dulu. lepas tu, baru kitorang gerak ke Gyeongbokgung Palace. kalau korang tengok cerita korea 'Jewel In The Palace' tu, mesti korang familiar dengan tempat ni. istana ni adalah hasil peninggalan sejarah pemerintahan korea dulu. kat sini, korang boleh tengok seni bina istana dorang ni. memang sangat unik dan ada ciri tersendiri. setiap binaan ada fungsi2 yang tertentu. kalau nak ceritakan tentang istana ni memanglah sangat banyak tapi bagi fara sangat menarik untuk korang tahu.

~Opps, ni bukan Gyeongbokgung Palace tapi tempat ni bersebelahan jer.. hehe..~


~Our tour guide, Vincent.. orang yang sama bawak Awal & Scha~


~My hubby lahir tahun arnab~

~saya tahun naga~


~Sebahagian besar kawasan istana sebelum banjir besar melanda~




Lepas istana, kitorang pergi ke tempat yang meletakkan sistem pemerintahan korea yang terkini pulak. lebih kurang macam White House jugak lah kalau versi Amerika tapi kat korea dipanggil Blue House ataupun Cheong Wa Dae. kat sini adalah tempat kediaman rasmi presiden Korea. cuma kitorang takdelah pergi dalam rumah tu cuma kitorang dibenarkan melawat muzium presiden yang menceritakan tentang sejarah masa lalu dan keadaan Korea masa kini. 



Dalam pukul 11, kitorang bergerak ke Lapangan Terbang Icheon. akhirnya, menunggu masa untuk pulang ke tanah air sendiri. betullah kata orang, hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri.. tapi tak salah kita berjalan ke negara luar untuk menambahkan pengalaman dan meningkatkan ilmu pengetahuan. lagipun jauh berjalan luas pandangan. Yang penting negara kita tak perlu setiap musim nak beli pakaian yang berbeza mengikut cuaca. hehehe..




Apa2 pun, negara KOREA adalah salah satu negara yang patut korang kunjungi.. 

Akhirnya.. cerita cuti fara dah TAMAT.. (^___^)

Tiada ulasan: